Önemli bir buluş olan otomobil 19. yüzyılda buharın kullanılmasıyla başlar ve petrolün bulunup kullanılmasıyla devam eder. Otomotiv sanayisi 2. Dünya Savaşından sonra en etkili endüstri kollarından birisi olmuştur ve gelişmiş ülkelerde yük taşıma ve yolcu taşıma olarak kendini kabul ettirmiştir.
1907 yılında dünyada otomobil sayısı 250.000 iken 1914'de Ford T'nin ortaya çıkışıyla 500.000 'e ulaşmıştır .
Otomobil ulaşımda bir çığır açtı ve derin sosyal değişikliklere neden oldu. Ekonomik ve kültürel ilişkilerin gelişmesini kolaylaştırdı ve yolların,otoyolların büyük bir değişimine neden oldu. Otomobil kullanımının artmasıyla birlikte şehirlerde tren,tramvay kullanımına büyük rakip oldu.
Beau de Rochas tarafından bulunan o dönemin şartlarına uygun olarak çalışan ilk motor 1876'da Deutz şirketi adına Alman mühendis Gottlieb Daimler tarafından geliştirilmiştir ve 1899 yılında ilk defa dört kişilik bir araca dört zamanlı içten yanmalı bir motor takmıştır.
Pyreorophore 1807'de Niepce Kardeşler tarafından geliştirilen bir motor prototipidir bu motorun üzerinde yapılan değişiklikler sonucu Dizel motor ortaya çıkmıştır .
Birçok sanayici bu yeni buluşun farkına varmıştı ve her gün yeni otomobil üreticisi doğmaktaydı ilk seri otomobil üretimine Panhard & Levassor 1891 yılanda başladı. 2 Nisan 1891'de bir Panhard & Levassor kullanarak otomobili keşfeden Armand Peugeot kendi şirketini kurdu. Louis Renault kardeşleri Fernand ve Marcel'in yardımlarıyla ilk arabasını Billancourt'da üretirler.
20.yüzyılın başlarından itibaren araştırmalar ve teknolojik buluşlar hızla ilerleme kaydetti ama aynı zamanda otomobil kullanıcıları ilk zorluklarla karşılaşmaya başladı. Bir lüks obje sayılan otomobile sahip olanlar, kötü yol şartları ile karşı karşıya kaldı. Yalnızca motoru bile çalıştırabilmek başlı başına bir zorluk sayılıyordu. Otomobil kötü hava şartlarına ve toza karşı sürücü ve yolcuları koruyamıyordu.
Önemli bir buluş olan otomobil 19. yüzyılda buharın kullanılmasıyla başlar ve petrolün bulunup kullanılmasıyla devam eder. Otomotiv sanayisi 2. Dünya Savaşından sonra en etkili endüstri kollarından birisi olmuştur ve gelişmiş ülkelerde yük taşıma ve yolcu taşıma olarak kendini kabul ettirmiştir.
Pyreorophore 1807'de Niepce Kardeşler tarafından geliştirilen bir motor prototipidir bu motorun üzerinde yapılan değişiklikler sonucu Dizel motor ortaya çıkmıştır .
Birçok sanayici bu yeni buluşun farkına varmıştı ve her gün yeni otomobil üreticisi doğmaktaydı ilk seri otomobil üretimine Panhard & Levassor 1891 yılanda başladı. 2 Nisan 1891'de bir Panhard & Levassor kullanarak otomobili keşfeden Armand Peugeot kendi şirketini kurdu. Louis Renault kardeşleri Fernand ve Marcel'in yardımlarıyla ilk arabasını Billancourt'da üretirler.
İki tekerlekli ve parmaklıklı ilk arabaları M.Ö 2000'li yıllarda savaş amacıyla Hititliler yapmıştır. Frigler, Yunanlılar ve Romalılar dağlık ve sarp bölgelerde arabaların devrilmemesi için teker açıklığı kadar mesafede birbirine paralel giden oyuk yollar yaptığı bilinmektedir.
9. yüzyıldan itibaren arabaların üstü kapanmaya başlamış. 1400’lü yıllardan sonra arabalarda yay makas kullanılarak sarsıntıların azaltılmasında önemli başarılar sağlanmıştır. Yine aynı dönemde Uzakdoğu’da çekçek, Anadolu'da kağnı, Almanya'da koçu arabaları yapılmıştır.
Fayton ve kupa yapımına 1500'lü yıllarda İngiltere'de, 17. yüzyılda Berline'ler Fransa'da başlanmıştır. Demiryolu ulaşımının başlaması ve 20. yüzyılda otomobillerin geliştirilmesi ile atlı arabaların önemi oldukça azalmıştır.
Osmanlılarda Tanzimat'a kadar yalnızca padişahlar, şeyhülislamlar ve kazaskerler arabaya binebilmekte idi. Tanzimat’tan sonra bu araba ayrıcalığı kaldırılmış, İkinci Meşrutiyet'ten sonra ise kadınlarla erkekler aynı arabaya binmeye başlamışlardır.
İstanbul’da ilk kullanılan araçlar öküzle çekilen koçu arabaları idi. Daha sonra talikalar kullanılmış, binek olarakta fayton, landon ve berline tipi arabalara binilmiştir.
Türkiye'de 1950'li yıllara kadar İstanbul'da faytona binilirken, 1964 yılına kadar Ankara sokaklarında fayton dolaşmıştır. Günümüzde ise İstanbul Adalarda, İzmir de ve kıyı kentlerimizde turistik amaçlarla fayton taşımacılığı yapılmaktadır.Özellikle Gökçeada ve Bozcaada'da vardır .
1907 yılında dünyada otomobil sayısı 250.000 iken 1914'de Ford T'nin ortaya çıkışıyla 500.000 'e ulaşmıştır .
Otomobil ulaşımda bir çığır açtı ve derin sosyal değişikliklere neden oldu. Ekonomik ve kültürel ilişkilerin gelişmesini kolaylaştırdı ve yolların,otoyolların büyük bir değişimine neden oldu. Otomobil kullanımının artmasıyla birlikte şehirlerde tren,tramvay kullanımına büyük rakip oldu.
Beau de Rochas tarafından bulunan o dönemin şartlarına uygun olarak çalışan ilk motor 1876'da Deutz şirketi adına Alman mühendis Gottlieb Daimler tarafından geliştirilmiştir ve 1899 yılında ilk defa dört kişilik bir araca dört zamanlı içten yanmalı bir motor takmıştır.
20.yüzyılın başlarından itibaren araştırmalar ve teknolojik buluşlar hızla ilerleme kaydetti ama aynı zamanda otomobil kullanıcıları ilk zorluklarla karşılaşmaya başladı. Bir lüks obje sayılan otomobile sahip olanlar, kötü yol şartları ile karşı karşıya kaldı. Yalnızca motoru bile çalıştırabilmek başlı başına bir zorluk sayılıyordu. Otomobil kötü hava şartlarına ve toza karşı sürücü ve yolcuları koruyamıyordu.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder